Livets Bok IV - Det eviga livet - 13 Kapitlet: Det levande väsendet
Stycke 1053 - 1062 Frågor:
- Vad betingar upplevelseförmågans eviga existen?
- Varför är det inte praktiskt möjligt att uppleva de skapade tingen som illusioner?
- På vilket sätt skall det förstås att ett skapat ting är identiskt med en illusion?
- Hur förklarar Martinus, att ett tings identitet som illusion ligger “utanför” livet?
- Varför kan den absoluta sanningen om den evigt levande varelsen inte uttryckas med eller täckas av någon som helst timlig analys?
- Varför kan man inte säga, att t ex djuret eller människan är detsamma som den levande varelsen?
- Hur blir de skapade tingen synliga som illusioner?
- Varför kan varelsens eviga existens som “x-tillvaro” aldrig någonsin bli direkt tillgänglig för realistisk upplevelse?
- Vilken roll spelar tillvarons timliga, dvs skapade, detaljer?
- Hur kommer vi till vetskap om vår eviga existens?
- Hur förhåller sig samspelet mellan varelsens timliga och eviga existens?
- Vad är orsaken till att kontrastrernas upphävande endast kan äga rum som ett tankeexperiment?
- Varför kan individens eviga liv omöjligt upplevas i annan form än som ett oändligt spriralkretslopp?
- Vad är det absolut enda som kan öppna lärjungens medvetande för livets största invigning?